Sprzęt dla DJ’a na początek

116 Views0 Comments

Sprzęt dla DJ’a na początek

Wiele osób błędnie uważa, że bycie DJ’em sprowadza się wyłącznie do “puszczania muzyki”. Partyrocking to niełatwa sztuka, polegająca na wyczuciu nastroju tańczącego tłumu, umiejętności zagrania tempem, czy podkręcania emocji loopowaniem najlepszych fragmentów nagrań. DJ’ing To nie tylko umiejętność płynnego przechodzenia między utworami, to przede wszystkim sprawne poprowadzenie imprezy, by zgromadzone osoby dobrze spędziły czas.
Coraz prostszy dostęp do tanich kontrolerów DJ sprawia, że dzisiaj niemal każdy ma w zasięgu ręki narzędzia do zagrania imprezy. Również producenci muzyczni, którzy w ten sposób mogą wplatać swoje produkcje w inne utwory i tym samym promować swoją muzykę.

Ale od czego zacząć? Czy musisz kupować CDJ, gramofony? Czy lepiej kontroler? Który wybrać? Jak zorientować się na rynku oprogramowania DJ? Który sprzęt dla Dj’a na początek wybrać? Spokojnie – we wszystkim pomożemy!

Kontroler, odtwarzacz CDJ czy gramofon?

technics SL-1200
Technics SL-1200

Początki DJi’ingu sięgają lat 30 i 40. W latach 70 i 80 upowszechniła się kultura DJ’ska, która masowo używała do grania gramofonów i płyt winylowych. Kult czarnej płyty był nieodłączną częścią życia nie tylko melomanów, ale również wszystkich, którzy chcieli prowadzić własne imprezy i prezentować na nich swoją selekcję muzyczną. W 1983 pojawił się na rynku Technics SL-1200 Mk2, gramofon, który zrewolucjonizował DJ’ing, stając się standardem dzięki jego wytrzymałości oraz precyzyjnej kontroli nad odtwarzaniem dźwięku. Po wynalezieniu płyt CD, w latach 90 pojawiły się pierwsze CDJ – odtwarzacze płyt CD. Dzięki nim, nie trzeba było nosić już ze sobą kilkudziesięciu kilogramów na każdą imprezę (Gramofony w stylu SL-1200 ważą po 20 kilo, do tego mikser, płyty winylowe…). Natomiast na początku lat 2000 upowszechniło się oprogramowanie DJ’skie, takie jak Traktor i Serato. To totalnie zrewolucjonizowało DJ’ing, umożliwiając miksowanie muzyki cyfrowej na laptopach i za pomocą pierwszych kontrolerów DJ’skich. A potem już “poszło”: w latach 2010′ wprowadzono technologię sync (automatyczna synchronizacja tempa), która sprawiła, że DJ’ing stał się jeszcze bardziej dostępny dla amatorów. Choć oczywiście wywołało to ogromne kontrowersje w środowisku profesjonalnych DJ’ów. Jednak, tym właśnie sposobem lądujemy w czasach dzisiejszych. Pytanie zatem, czy warto inwestować w gramofony, CDJ czy kontroler?

Pioneer CDJ 3000

Wszystko zależy od Twojego podejścia. Gramofony nie są już powszechne, ale i nie są zapomniane w środowisku DJ’skim. Choć warto wspomnieć, że to zależy od środowiska – w hip-hopowym można je znaleźć całkiem często, za to w elektronicznym już bardzo rzadko. Tam za to bardzo popularne są CDJ. CDJ wręcz przeżywają drugą młodość, dzięki swojej stabilności i nowoczesnym rozwiązaniom technicznym. Nie tylko nie mieszczą zapomnianych już płyt CD, ale obsługują karty pamięci, USB i każdy inny format. Multiplayery CDJ są samodzielnymi, potężnymi urządzeniami do grania imprez. Ale ale, gramofony wcale nie zostały w tyle! Dzisiejsze gramofony dla Dj’ów posiadają np. wbudowane przyciski do obsługi oprogramowania DJ’skiego. Niemniej jednak, coraz popularniejsze stają się kontrolery DJ, również ze względu na cenę. Jednak warto pamietać, że kontrolery DJ – z małymi wyjątkami – nie zadziałają bez laptopa i oprogramowania.

I właśnie ze względu na dostępność cenową skupimy się dzisiaj na kontrolerach DJ. Pozostałe omówimy w innym artykule, przy innej okazji.

Jakie oprogramowanie wybrać?

Zanim przejdziemy do samych kontrolerów, warto zapoznać się oprogramowaniem. To ważne, bo to ono będzie nam wyznaczać tryb pracy oraz wskaże, który kontroler będzie dla nas najlepszy. Obecnie na rynku dostępnych jest kilka platform, jednak w tym artykule skupimy się na trzech głównych graczach: Serato DJ, Traktor DJ oraz Rekordbox.

a) Serato DJ

Serato DJ Pro

Serato DJ to najpopularniejsze oprogramowanie dla DJ’ów. Obsługuje je zdecydowanie największa liczba kontrolerów dostępnych na rynku (marki Numark, Hercules, Pioneer, Reloop, Roland, Denon). Pełną listę kontrolerów obsługującą system Serato możemy znaleźć na stronie internetowej Serato.

Serato jest znany ze swojego prostego, przejrzystego i intuicyjnego interfejsu, co sprawia, że jest bardziej przystępny dla początkujących. Główne funkcje, takie jak odtwarzanie, sync, cue, i loopy są dobrze rozmieszczone, co ułatwia szybkie rozpoczęcie pracy. Dodatkowo, nie wymaga żadnej konfiguracji, działa w trybie plug and play. Serato jest również znane z bardzo dobrej stabilności, co jest szczególnie ważne w warunkach scenicznych. Oprogramowanie bardzo rzadko się zawiesza lub napotyka problemy techniczne. W Serato, cały UI jest “locked in place”, czyli nie umożliwia ustawienia interfejsu wg własnych potrzeb, w przeciwieństwie do Traktora. Z drugiej strony, to Serato daje możliwość miksowania video (video plugin), natomiast Traktor nie.

Sporym minusem Serato jest jego wysoka cena. Podstawowa wersja oprogramowania w wersji Pro kosztuje $249 lub $9,99 miesięcznie, natomiast wersja z wszystkimi dodatkami, Suite, aż $449 lub $14,99 miesięcznie.  Szczegóły licencji znajdziemy na stronie producenta.

Warto więc zwrócić uwagę, aby kupując kontroler z Serato, zawierał w zestawie przynajmniej wersję Pro.

b) Traktor DJ Pro

Traktor DJ Pro 4

Traktor DJ Pro to drugie najpopularniejsze na świecie oprogramowanie dla DJ’ów. Jest częścią środowiska Native Instruments, co oznacza bezproblemową integrację z wszelkimi urządzeniami od NI. Dedykowane są im urządzenia takie, jak Traktor Kontrol S2, S3 i SR, a także Z1, F1, X1.

Pełną listę kontrolerów innych marek wspieranych przez środowisko Traktor DJ znajdziemy na stronie producenta.

Traktor DJ zapewnia o wiele większą elastyczność w zakresie mapowania kontrolerów MIDI i przede wszystkim dostosowywania interfejsu użytkownika. W przeciwieństwie do konkurencji, tu możemy wygodnie ułożyć sobie pracę względem naszych preferencji.

Warto wspomnieć, że chociaż konkurencyjne programy oferują dobre systemy efektów, to właśnie Traktor słynie z liczby i jakości efektów, którymi możemy dowolnie żonglować. Użytkownicy mogą w łatwy sposób łączyć efekty w łańcuchy i manipulować nimi w czasie rzeczywistym.

Nowością w wersji Traktor Pro 4 jest m.in. Pattern Player, który umożliwia “dodawanie” sampli perkusyjnych z legendarnych maszyn perkusyjnych w czasie rzeczywistym. Warto zwrócić również uwagę na Ozone Maximizer. Dzięki współpracy z legendarną firmą iZotope, dostajemy wysokiej klasy narzędzie do wyrównywania głośności naszych utworów.

Ogromnym plusem Traktor DJ Pro jest jego cena. Pełna wersja (z wszystkimi wtyczkami, efektami i featurami) kosztuje $149.

c) Rekordbox DJ

Rekordbox DJ 7

Rekordbox DJ to oprogramowanie DJ-skie opracowane przez firmę Pioneer DJ, które wyróżnia się przede wszystkim głęboką integracją z hardware’m tej marki. Warto tu wspomnieć, że odtwarzacze CDJ marki Pioneer są standardem w klubach na całym świecie. Umożliwia to płynne przejście od przygotowywania utworów na komputerze do grania setów na sprzęcie klubowym, bez konieczności stosowania dodatkowych urządzeń. Wystarczy pendrive z zapisanym setem.

Rekordbox posiada wszystko, co potrzeba w profesjonalnym oprogramowaniu dla DJ’ów: przejrzysty i intuicyjny interfejs, efekty, doskonałe zorganizowanie pracy. Co więcej, wprowadza własne ciekawe narzędzia. Przykładowo Sound Color FX umożliwia DJ-om manipulację barwą dźwięku w czasie rzeczywistym.

Jednak czymś co wyróżnia Rekordbox DJ na tle konkurencji, jest umożliwienie kontrolowania oświetlenia scenicznego i efektów wizualnych w czasie rzeczywistym. Funkcja Lighting Mode jest unikalna na tle konkurencji: synchronizuje oświetlenie z muzyką, co jest świetnym narzędziem na większych imprezach i eventach. Dodatkowo, współpraca z wtyczkami Pioneer DMX umożliwia jeszcze bardziej zaawansowaną kontrolę świateł.

Kolejnym plusem jest to, że Rekordbox DJ umożliwia przenoszenie bibliotek muzycznych między różnymi platformami za pomocą chmury, co jest dużym ułatwieniem dla DJ-ów pracujących na różnych urządzeniach.

Warto wspomnieć również, że Rekordbox DJ oferuje również moduł Video DJ, który pozwala DJ-om miksować wizualizacje w czasie rzeczywistym. W Serato DJ Pro funkcje wideo są również dostępne, ale to Rekordbox oferuje bardziej zintegrowaną obsługę, zwłaszcza w połączeniu z oświetleniem.

Rekordbox ma kilka planów udostępniania swoich usług, jednak tylko za pomocą subskrypcji. Najtańszy pakiet kosztuje $11 miesięcznie, najdroższy $36. Szczegóły poszczególnych planów znajdziemy na stronie producenta.

Kontrolery dla DJ’a

Obecnie wybór kontrolerów DJ na rynku jest ogromny, w najróżniejszych konfiguracjach. Podajemy klasycznie trzy progi, ROOKIE (dla osoby która chce w ogóle zobaczyć, czy to dla niej), DJ (bardziej rozbudowany, ale tak naprawdę dobry kontroler na początek) oraz PRO DJ (dla bardziej wymagających użytkowników).

Pioneer DDJ-FLX4

a) SERATO
Rookie: Pioneer DDJ-FLX4 1400 zł
DJ: Roland DJ-505, 3000zł
Pro DJ: Rane DJ One, ok. 5500zł

b) TRAKTOR 
Rookie: Native Instruments Traktor Kontrol S2,1500 zł
DJ: Native Instruments Traktor Kontrol S3, 2400 zł
Pro DJ: Native Instruments Traktor Kontrol S4, 4600 zł

c) REKORDBOX
Rookie: Pioneer DDJ-FLX4 1400 zł
DJ: Pioneer DJ DDJ-800, 4800 zł
Pro DJ: Pioneer DJ XDJ-RR, 5500 zł

Słuchawki dla DJ’a

Pioneer HDJ-CUE1

Aby słuchawki DJ’a spełniły swoją rolę, muszą mieć kilka istotnych cech. Bez nich, mogą znacznie utrudnić nam pracę.

a) Konstrukcja zamknięta.
Słuchawki DJ-skie muszą zapewniać skuteczną izolację akustyczną, gdyż w klubach i na koncertach panuje duży hałas. To bardzo ważne. Nie polecamy wykorzystywania słuchawek “ze studia” w celach DJ-skich, gdyż te zazwyczaj mają konstrukcję otwartą lub półotwartą. O szczegółach pisaliśmy w naszym artykule o słuchawkach do produkcji.

b) Obrotowe nauszniki i składana konstrukcja.
W trakcie grania seta, DJ-e często zakładają i zdejmują słuchawki, wyginają je lub obracają. Wiele modeli posiada obrotowe nauszniki oraz wzmocnione pałąki, aby nie zniszczyły się od ciągłego wyginania. Warto też sprawdzić, czy słuchawki się “składają”. To znacznie zmniejsza ryzyko uszkodzenia ich podczas transportu.

c) Odłączany kabel.
Praca w klubie jest dynamiczna, więc coś co jest narażone na uszczerbek w studio – kable – jest sto razy bardziej narażone w takim środowisku. Dlatego w słuchawkach DJ-skich zazwyczaj używa się wymiennych kabli, by móc szybko awaryjnie je wymienić w razie potrzeby.

Sennheiser HD 25

d) Wygoda i komfort.
To niby oczywista rzecz, ale tak naprawdę, bardzo ważna w tym przypadku. Podczas wielogodzinnej pracy w studio, gdy zaczynają nas boleć uszy i mamy zmęczony słuch, zawsze można zrobić przerwę. W trakcie grania seta jest to niemożliwe. Dlatego bardzo ważne, żeby nasze uszy nie męczyły się, gdy nosimy słuchawki. Warto więc przymierzyć upatrzone słuchawki, zanim je kupimy.

e) Niska impedancja (głośność słuchawek).
Słuchawki DJ’skie muszą być głośne. Nie wszystkie konsolety i kontrolery mają bardzo mocne wzmocnienie słuchawkowe. Warto więc szukać modeli, które mają impedancję na poziomie od 25 do 70 ohmów.

A zatem, kilka przykładowych modeli! Jak zawsze, zaproponujemy kilka modeli z różnych półek cenowych.

AIAIAI TMA-2 DJ

 

a) Około 300zł: Pioneer HDJ-CUE1 

b) Około 600zł: Sennheiser Hd 25 

c) Około 800 zł: Pioneer HDJ-X7S 

Przy tej okazji, warto zwrócić uwagę na słuchawki firmy AIAIAI. Oprócz wspomnianych wyżej niezbędnych cech słuchawek DJ’skich, jako jedyne na rynku zapewniają pełną konfiguralność komponentów słuchawek: od głośniczków, przez pałąk, kable, aż po nauszniki. Dzięki temu po awarii jednego z elementów, łatwo można wymienić go na nowy. Oczywiście, w ofercie są też słuchawki kompletne, a obecnie modelem wiodącym są AIAIAI TMA-2 DJ. Ich cena waha się w okolicach 800 zł.

 

Podsumowanie

Zostań DJ’em jeszcze dziś! Wiesz już wszystko co jest Ci potrzebne, aby rozpocząć przygodę z selekcją muzyki na imprezach. Poznałeś kluczowe oprogramowanie, najpopularniejsze kontrolery i wiesz już, które słuchawki wybrać. Już dobrze wiesz, jaki wybrać sprzęt dla Dj’a na początek. Teraz pozostaje już tylko Twoje zaangażowanie, aby opanować obsługę programu i wyćwiczyć swoją technikę puszczania muzyki.

Tak się składa, że w SMN mocno postawiliśmy na DJ’ing! Kurs DJ’ski znajdziesz zarówno w Szkole Policealnej SMN (na I semestrze), jak i Szkole Muzycznej SMN. Sprawdź naszą ofertę i zapisz się na zajęcia!

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare