Komputer do produkcji muzycznej. Jaki wybrać?

119 Views0 Comments

Komputer do produkcji muzycznej. Jaki wybrać?

Sala Komputerowa w Szkole Muzyki Nowoczesnej

Tak naprawdę, na sam początek do produkcji muzycznej wystarczy nam komputer i słuchawki. Warto zatem wybrać taki model komputera, żeby w późniejszym czasie nie żałować i nie dopłacać. Warto pamiętać o tym, że nawet najlepszy mikrofon, interfejs czy monitory nie dadzą spodziewanego efektu, jeśli podepniemy je do słabego komputera. Jaki zatem komputer wybrać?  Laptop, czy stacjonarny? No i przede wszystkim… Windows czy Mac? Dzisiaj porozmawiamy o komputerze – naszym centrum dowodzenia!

Windows czy Mac?

Sala Wykładowa w Szkole Muzyki Nowoczesnej

Jak każdy “pojedynek gigantów”, nie mamy jednoznacznej odpowiedzi.
Ewentualnie jedną: TO ZALEŻY.

Komputery Apple są bardzo popularne w branży produkcji muzycznej, przede wszystkim dzięki swojej stabilność. Są naprawdę “nie do zajechania”, nie zawieszają się, nie resetują, nie ma Apple’owego odpowiednika “blue screen’a”. Doskonale wiemy, że nie ma gorszej sytuacji dla producenta muzycznego, niż zawieszenie komputera w trakcie produkcji utworu. Albo jeszcze gorzej: w trakcie wykonywania live seta na żywo, w klubie.

Natomiast komputery z systemem operacyjnym firmy Microsoft są po prostu tańsze, co jest bardzo często głównym wyznacznikiem przy doborze sprzętu, zwłaszcza przez producentów na początkowym etapie.

Oczywisty wyjątek stanowi sytuacja, jeśli chcesz pracować na Apple Logic Pro X, który jest dostępny tylko na system macOS. Wtedy nie masz wyboru, musisz kupić komputer z popularnym “jabłuszkiem”.

Procesor

Procesor (CPU) odpowiada za większość zadań związanych z przetwarzaniem dźwięku, obróbką efektów i obsługą wtyczek w programach DAW (Digital Audio Workstation). Dobry procesor może zapewnić płynne działanie projektu, nawet gdy składa się on z wielu ścieżek i złożonych instrumentów wirtualnych. Przy wyborze procesora, należy zwrócić uwagę na jego dwie cechy: taktowanie oraz liczbę rdzeni.

Generalnie, im więcej rdzeni i im szybsze taktowanie procesora, tym lepiej. Ale i… drożej. Zalecamy wybór procesorów z minimum 6 rdzeniami oraz z taktowaniem na poziomie minimum 3 GHz. Są to procesory np. AMD Ryzen 5, 7 lub 9 lub Intel Core i5, i7, i9.

Dla komputerów z systemem macOS zalecamy co najmniej modele z procesorem M1 z 2020 roku. Są naprawdę nie do zdarcia!

Pamięć RAM

iMac w Studio A, Szkoła Muzyki Nowoczesnej

Pamięć RAM bezpośrednio wpływa na płynność pracy z projektami w DAW (Digital Audio Workstation), latencję, liczbę wtyczek, efektów i ścieżek które można używać jednocześnie, oraz ogólną responsywność komputera. Zastanówmy się wspólnie, ile jej będziesz potrzebować. Choć oczywiście – im więcej, tym lepiej.

a) 8 GB RAM to absolutne minimum do produkcji muzycznej. W takiej konfiguracji można komfortowo tworzyć mniejsze projekty, składające się z kilkunastu ścieżek audio, wirtualnych instrumentów, efektów i wtyczek.

b) 16 GB RAM to zalecana ilość pamięci dla większości producentów muzycznych. Przy takiej ilości pamięci możesz komfortowo pracować z większą liczbą ścieżek (kilkadziesiąt), bardziej zaawansowanymi wtyczkami czy dużymi bibliotekami wirtualnych instrumentów (np. Komplete Kontakt) bez obaw o spadki wydajności.

c) 32 GB RAM to wybór dla zaawansowanych producentów muzycznych, którzy pracują nad dużymi projektami złożonymi z setki ścieżek, licznymi efektami oraz instrumentami wirtualnymi. W przypadku zaawansowanych instrumentów samplowanych (np. orkiestr, chórów), które potrafią załadować duże ilości próbek do pamięci, większa ilość RAM jest niezbędna.

Dysk twardy

Jaki rodzaj dysku wybrać? Jaką pojemność dobrać? Zastanówmy się nad tym!

a) Rodzaje dysków

iMac w akcji podczas warsztatów w Live Room’ie, Szkoła Muzyki Nowoczesnej

Zasadniczo wyróżniamy dwa rodzaje dysków twardych: HDD i SSD.
Dyski HDD znacznie wolniejsze niż SSD. Dla dysków HDD prędkość odczytu i zapisu danych to 80-160 MB/s, a dla dysków SSD 500-550 MB/s.
Jednak dyski HDD oferują większe pojemności w przystępnych cenach.
Który zatem wybrać?
Otóż, najlepiej… oba!
Optymalnym wyjściem jest wybór komputera z dyskiem SSD do pracy codziennej. A skończone projekty można archiwizować na zewnętrznym dysku HDD, żeby nie zajmowały cennej przestrzeni dyskowej. Pamiętaj jednak, że jeśli będziesz chciał wrócić do któregoś z projektów, lepiej z powrotem go przenieść na superszybki dysk SSD! Inaczej może Cię czekać dużo frustracji!

A który dysk zewnętrzny SSD polecamy? Warto rzucić okiem na produkty polskiej firmy Goodram, np. GOODRAM HL200 1TB SSD.

b) Pojemność dysków twardych

Dysk o pojemności 512 GB to absolutne minimum, jednak zdecydowanie zalecamy wyposażyć się w dysk 1TB już na starcie, jeśli jest to możliwe. Nawet w formie dodatkowego dysku zewnętrznego. Im więcej muzyki stworzysz, tym więcej zajmie miejsca. Warto też pamiętać, że projekty mogą ważyć po kilka GB. Co więcej, bardzo “ciężkie” są nie tylko DAW-y, ale również całe biblioteki instrumentów, sampli i wtyczek. Bez sensu byłoby zaopatrzyć się w komputer, który tego wszystkiego nie “uniesie”. Zdecydowanie zalecamy dysk o pojemności minimum 512 GB. I jak wspomnieliśmy wyżej, dodatkowy dysk 1TB SSD do pracy bieżącej i kolejny (może po jakimś czasie) 1TB HDD na archiwum.

Karta dźwiękowa

Karta dźwiękowa jest odpowiedzialna za konwersję sygnału analogowego na cyfrowy i odwrotnie, a także za obsługę wejść i wyjść audio. Naszym zdaniem, dobierając kartę dźwiękową pod względem produkcji muzyki, najlepszym wyborem będzie wybór zewnętrznej karty dźwiękowej, czyli inaczej… Interfejsu Audio! Na ten temat mamy cały artykuł na blogu, więc serdecznie zapraszamy do lektury artykułu “Interfejs audio. Co na start?”

Stacjonarny czy laptop?

iMac w Studio B, Szkoła Muzyki Nowoczesnej

Wybór między stacjonarnym komputerem do produkcji muzyki a laptopem nie jest taki oczywisty na pierwszy rzut oka. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety. Przyjrzyjmy się im!

a) Laptopy
Zalety: mobilność i kompaktowość!
Wady: ograniczone możliwości rozbudowy i wymiany podzespołów; możliwe przegrzewanie się;

b) Komputer stacjonarny
Zalety: prosta wymiana podzespołów; bezproblemowe dokupywanie np. kolejnych dysków twardych czy rozszerzanie pamięci; proste rozwiązywanie problemu przegrzewania się przez dokupienie lepszej wentylacji
Wady: brak mobilności, zajmuje dużo miejsca

Musisz samemu zastanowić się, czy bardziej stawiasz na mobilność, czy elastyczność przy dobieraniu kolejnych podzespołów. Z powodzeniem jednak da się tworzyć muzykę zarówno na laptopach, jak i komputerach stacjonarnych!

Gotowe Zestawy

iMac w Pracowni Muzycznej Nr 2, Szkoła Muzyki Nowoczesnej

Po przyswojeniu dawki wiedzy teoretycznej mamy nadzieję, że wiesz już, czego szukasz i oczekujesz od swojej przyszłej stacji roboczej. Mamy kilka konkretnych propozycji, które warto wziąć pod uwagę. A więc, który komputer wybrać? Przejdźmy nareszcie do sedna!
Poniżej przedstawiamy kilka naszych propozycji gotowych setupów, które z powodzeniem nadadzą się do produkcji muzycznej.
Podzieliliśmy je na trzy kategorie: ROOKIE (ograniczone możliwości, ale przystępna cena), PRODUCER (Zalecane przez nas rozwiązanie dla producentów muzycznych, średnia półka cenowa) oraz PROFESSIONAL (dla bardziej wymagających i dla aktywnych producentów, operujących na dużej liczbie ścieżek, wtyczek, efektów itd).

Windows

Laptopy

a) ROOKIE: Dell Inspiron 3520 i5-1235U/16GB/1TB/Win11 120Hz Srebrny LINK
b) PRODUCER: HP ProBook 450 G10 i7-1355U/32GB/1TB/Win11P LINK
c) PROFESSIONAL: Lenovo ThinkPad T16 Ryzen 7 PRO 7840U/32GB/1TB/Win11P LINK

Stacjonarne

a) ROOKIE: Dell Vostro 3710 SFF i5-12400/16GB/512/Win11P LINK
b) PRODUCER: Dell Vostro 3020 MT i7-13700/32GB/1TB/Win11P LINK
c) PROFESSIONAL: HP OMEN 40L Ryzen 9-5900X/32GB/512+1TB/Win11 RTX3080 LINK

macOS

Laptopy

a) ROOKIE: Apple MacBook Air M1/8GB/256/MacOS LINK
b) PRODUCER: Apple MacBook Air M2/16GB/512/MacOS LINK
c) PROFESSIONAL: Apple MacBook Pro M3/16GB/512/MacOS LINK

Stacjonarne

a) ROOKIE: Apple Mac Mini (2014, Intel Core i5, 8GB RAM, 256GB SSD (w cenach około 3 000, używane, trzeba szukać na OLX)
b) PRODUCER: Apple Mac Mini M2/16GB/512GB SSD LINK
c) PROFESSIONAL: Apple Mac Mini M2/24GB/2TB SSD LINK

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że nasz poradnik pomógł Ci wybrać komputer do produkcji muzyki, który sprosta Twoim wyzwaniom. Po lekturze masz już zapewne na myśli który dysk wybrać, ile dobrać pamięci RAM, oraz rozwiązałeś dwa odwieczne dylematy: laptop vs stacjonarny oraz Windows vs macOS. 🙂 Jeśli jednak masz problem z tym ostatnim dylematem – zarezerwuj jedno z pomieszczeń Przestrzeni Kreatywnej SMN i przekonaj się sam! Szkoła Muzyki Nowoczesnej pracuje wyłącznie na systemach macOS. 🙂

Sala Komputerowa, Szkoła Muzyki Nowoczesnej

 

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare