Jaki sprzęt na start do produkcji muzycznej?
Jaki sprzęt na start do produkcji muzycznej?
Sprzęt na start. Wielu początkujących producentów muzycznych zastanawia się, jaki wybrać? Na czym rozpocząć tworzenie muzyki? Ludzie z branży polecają wyłącznie sprzęt topowych marek, który często kosztuje bardzo dużo pieniędzy… Ale czy na pewno to wszystko jest potrzebne od razu?
Na pewno pamiętasz ten moment kiedy zapytałeś starszego stażem kolegi, jaki sprzęt na start może polecić. Oczywiście usłyszałeś odpowiedź, która nie mówiła Ci kompletnie nic: TO ZALEŻY CO CHCESZ ROBIĆ.
Przecież skoro rozpoczynamy, to nie mamy pojęcia, co do końca chcemy robić…
Spokojnie. To normalne i oczywiste. Pomożemy.
Czego będziemy szukać?
Ogromnym atutem SMN jest to, że posiadamy sprzęt z każdej finansowej półki. Dzięki temu nasi słuchacze mogą zaznajomić się z tanimi, kompaktowymi klawiaturkami midi w sali komputerowej, podstawowym wyposażeniem w pracowniach muzycznych i zaawansowanym oraz najwyższej jakości sprzętem w studiach muzycznych A, B, C, D.
Dlatego zrobimy sobie wycieczkę. Rozeznamy się w szkolnym sprzęcie i spróbujemy go dobrać do potrzeb kilku typów aspirujących producentów.
Nasz rynsztunek podzieliliśmy na 4 kategorie: DAW, INTERFEJS, ODSŁUCH i DODATKI.
DAW, czyli Digital Audio Workstation. Twoje wirtualne studio, stacja robocza. To przede wszystkim mózg Twojego studia muzycznego. To w nim będą powstawać wszystkie dzieła.
INTERFACE (ang. międzymordzie) – serce Twojego domowego studia. Za jego pomocą będziesz nagrywać wszystkie instrumenty i na przykład, kontrolować poziomy sygnałów.
ODSŁUCH – uszy studia. Monitory studyjne lub słuchawki (wyrzuć z biurka te piętnastoletnie biedalogitechy, już teraz, SERIO).
DODATKI – ręce i nogi studia. Przeżyjesz bez nich, chociaż posiadanie ich znacznie ułatwia pracę.
Uzbrajając się w poszczególne elementy studyjne, musisz pamiętać o jednej zasadzie: Twoje domowe studio jest tak dobre, jak jego najsłabszy element. Z pewnością nic nie dadzą tysiące złotych przeznaczone na interfejs, analogowe kompresory czy equalizery, jeśli zamiast czytelnych i neutralnie grających monitorów studyjnych sprawisz sobie od znajomego tzw. “kolumny z fajnym basem”. Albo jeszcze gorzej, nie wyrzucisz biedalogitechów. (no wywal je, pliz!)
Nie doliczamy kosztu komputera. Czytając ten tekst, prawdopodobnie z niego korzystasz. A jeśli korzystasz ze smartfona, to raczej stać Cię także na komputer.
POZIOM EASY
TURBOLOWBUDGED ABSOLUTE BEGINNER MUSIC PRODUCER
Zaczynasz. To początek drogi. Nie wiesz ile potrzeba Ci pieniędzy; wiesz tylko, że masz mało. Nie ma problemu – też tak zaczynaliśmy.
a) DAW
Zainstaluj DAW Cockos Reaper. Przede wszystkim, jest darmowy (w celach edukacyjnych). Ale! Wcale nie jest przez to gorszy. To naprawdę bardzo rozbudowane, funkcjonalne i zaawansowane narzędzie. Jego obsługi uczymy kompleksowo na przedmiocie “Cockos Reaper” na kierunku Produkcja Muzyczna w Szkole Muzyki Nowoczesnej.
b) INTERFACE
Scarlett Solo. Bardzo prosty w obsłudze, skromny interfejs z wszystkimi podstawowymi funkcjami. Nagrasz wokal, instrument, wysterujesz gain’y, a także podepniesz monitory. Z całą pewnością ma wszystko, czego trzeba na początek.
Znajdziesz go w Sali Komputerowej Szkoły Muzyki Nowoczesnej.
Koszt: około 500zł.
Alternatywa: Presonus Audiobox iOne, Behringer UMC22
c) ODSŁUCH
Audio-Technica ATH-M40x. Dobrze brzmiące słuchawki za przystępną cenę.
Na tym etapie odradzamy kupowanie zestawu głośnikowego. Naszym zdaniem nie ma sensu wydawać pieniędzy na “monitory” w cenie 500/600 zł za parę. Oczywiście, ktoś może uważać inaczej. Życzymy miłego odsłuchu.
Słuchawki ATH M40x znajdziesz w Studio A, B, C i D.
Koszt: około 450zł.
Alternatywa: AKG K361, AKG K240 Studio (55 Ohm), Sennheiser HD 200 PRO.
d) DODATKI
Launcheky Mini Mk2. Podstawowa, dwuoktawowa klawiatura sterująca. 25 klawiszy, 16 padów, 8 gałek. Z pewnością wykręcisz każde brzmienie, zagrasz rytm, dograsz każdą melodię. Co prawda nie jest to Ableton Push, chociaż na początek niewątpliwie wystarczy. Co więcej, warto ją zostawić nawet po apgrejdzie studia, ponieważ jest bardzo kompaktowa.
Koszt: około 500zł. Znajdziesz ją w Sali Komputerowej i Pracowni Muzycznej 1, Pracowni Muzycznej 2, Pracowni Muzycznej 3.
Alternatywa: Alesis VMini, AKAI LPK25.
POZIOM MEDIUM 1
AVARAGEOGARNIETY YOUNG MUSIC PRODUCER TYPE 1
W związku z tym, że uzbierałeś trochę więcej kasy, możemy działać dalej. Wydaje się, że jesteś już trochę rozeznany w temacie. Rozróżniasz equalizer od kompresora i input od outputu. Prawdopodobnie jeszcze czasem Ci się myli threshold z knee, ale spoko. To szybko przejdzie.
a) DAW
Cockor Reaper. Działamy dalej na Reaperze, żeby było tanio.
b) INTERFACE
Focusrite Scarlett 6i6 3rd Gen. Trochę bardziej rozbudowana wersja Scarlett Solo. Więcej wejść, to więcej możliwości. Już nie musisz wybierać, czy chcesz najpierw nagrać wokal czy gitarę. Why not both?
Znajdziesz go w Pracowni Muzycznej 1, Pracowni Muzycznej 2, Pracowni Muzycznej 3 w Szkole Muzyki Nowoczesnej.
Koszt: ok. 1000zł
Alternatywa: MOTU M2, PreSonus Studio 68c, Focusrite Scarlett 4i4.
c) ODSŁUCH
KRK RP5 G3. Godne uwagi budżetowe monitory, od których zaczynało baaaardzo wielu producentów. Popularne również ze względu na niewątpliwie estetyczne wykonanie.
Znajdziesz je w Pracowni Muzycznej 1, Pracowni Muzycznej 2 i Pracowni Muzycznej 3 w Szkole Muzyki Nowoczesnej.
Koszt: ok. 1300zł za parę.
Alternatywa: Yamaha HS5, PreSonus Eris E5 XT, Tannoy REVEAL 502.
d) DODATKI
M-AUDIO KEYSTATION 49 III. Podstawowa klawiatura sterująca, wyposażona w 49 czułych klawiszy, kilka przycisków nawigacyjnych i koła pitch Bend / modulation. Na tym etapie z pewnością da radę.
Znajdują się w Sali Wykładowej 1 i Sali Wykładowej 2.
Koszt: ok. 400 zł.
Alternatywa: Nektar Impact GX49, Alesis Q49 MKII.
POZIOM MEDIUM 2
AVARAGEOGARNIETY YOUNG MUSIC PRODUCER TYPE 2
Apple Logic X / Ableton Live.
Dwa główne narzędzia pracy w SMN. Na tym etapie warto się zastanowić nad zakupem legalnego oprogramowania do produkcji.
Dwa różne czołgi, różna amunicja, inna obsługa i filozofia, ale koniec końców – ich cel jest podobny. Jeśli jesteś zainteresowany tematem DAWów, ich możliwościami, różnicami i cenami, przeczytaj artykuły “Jaki program do tworzenia muzyki” oraz “Darmowy program do tworzenia muzyki“.
b) INTERFACE
Zostajemy przy Focusrite Scarlett 6i6 3rd Gen. To naprawdę dobry interfejs w swojej klasie i cenie.
Znajdziesz go w Pracowni Muzycznej 1, Pracowni Muzycznej 2, Pracowni Muzycznej 3 w Szkole Muzyki Nowoczesnej.
Koszt: ok. 1000zł
Alternatywa: MOTU M2, PreSonus Studio 68c, Focusrite Scarlett 4i4.
c) ODSŁUCH
Na tym etapie nadal zostajemy przy KRK RP5 G3, bo w międzyczasie odkładamy kasę na nasze przyszłe pierwsze monitory pro audio (one love for Eve Audio Sc205 <3).
Ale póki co, nadal siedzimy w pokoju z KRK’ami.
Znajdziesz je w Pracowni Muzycznej 1, Pracowni Muzycznej 2 i Pracowni Muzycznej 3 w Szkole Muzyki Nowoczesnej.
Koszt: ok. 1300zł za parę.
Alternatywa: Yamaha HS5, PreSonus Eris E5 XT, Tannoy REVEAL 502.
d) DODATKI
Skoro szarpnęliśmy się na płatny DAW taki jak Ableton Live, można też pomyśleć o dedykowanym kontrolerze do niego. Wydatek na Ableton Push 2 to około 2000zł, a na jego najnowszą wersję Ableton Push 3 – aż 4500 zł. Ale spoko, można dobrać jeden z tańszych kontrolerów do Abletona: AKAI APC 64 (około 1200zł), Novation Launchpad Pro MK3 (około 1000zł), Novation Launchpad X (około 700zł) i Novation Launchpad Mini MK3 (około 400zł).
POZIOM HARD
PEŁENOGAR FULLHD ADVANCED MUSIC PRODUCER
Okej, to już jest etap, na którym możemy sobie pozwolić na pewne szaleństwa. Masz już wiedzę, skilla, pewne doświadczenie i wiesz już, jakie brzmienie chcesz osiągnąć. Zdajesz sobie sprawę, że to nie zajawka na parę miesięcy, a coś zdecydowanie więcej. I warto w to zainwestować. A zatem, spróbujmy dobrać jakieś zabawki do naszej piaskownicy.
a) DAW
Naszym zdaniem Apple Logic i Ableton Live to wciąż dwa najlepsze wybory na początek przygody z produkcją muzyczną i raczej nic się w tej sprawie nie zmieni do końca tego artykułu.
b) INTERFACE
Universal Audio Apollo SOLO Heritage Edition
Koszt: około 2000 zł
Przechodzimy poziom wyżej. Sięgamy po legendarne interfejsy audio od Universal Audio z serii Apollo. Nie da się lepiej, jeśli szukasz o studyjną jakość w pokojowym studio. Nie usłyszysz różnicy między nimi, a jeszcze droższymi interfejsami. (Chyba, że masz słuch absolutny.)
c) ODSŁUCH
Eve Audio SC205 lub Eve Audio SC207. Różnią się wymiarami i średnicą woofera (odpowiednio 5″ i 7″).
Doskonałe monitory studyjne. Nie bez powodu w monitory Eve Audio wyposażyliśmy wszystkie nasze studia muzyczne i polecamy je z całego serduszka. ❤️
Koszt: SC205 około 1800 x 2 sztuki, SC207 około 2400 x 2 sztuki.
Eve Audio SC208 posłuchasz w Studio C Szkoły Muzyki Nowoczesnej.
d) DODATKI
Ableton Push 2 lub Ableton Live 3. Wspominaliśmy o nim już wyżej. Jeśli korzystasz z Ableton Live, jest to idealny kontroler dla Ciebie. Z jego poziomu, za pomocą bardzo intuicyjnego interfejsu przeprowadzisz niemal wszystkie operacje.
Studiologic SL88 STUDIO. Pełnowymiarowa, 88-mio klawiszowa, ważona klawiatura sterująca. Śmiga jak złoto i ma przecudowny feeliing, dlatego znajdziesz ją w każdej naszej Pracowni Muzycznej.
Koszt: 1700 zł.
POZIOM HARDCORE
BUWEBAŁ
Opcja Buwebał to zbiór nowoczesnych instrumentów i oprogramowania, które gwarantuje komfort pracy studyjnej i na scenie. Bez większych ograniczeń budżetowych, ale też bez dobierania najdroższego sprzętu “na siłę”.
a) DAW
Still Ableton Live or Logic Pro X.
Koszt: Ableton Live Suite 2499 zł, Apple Logic Pro X 999 zł
b) INTERFACE
Universal Audio Apollo Twin MKII Duo Heritage
Koszt: około 4000 zł
Nowoczesny, biurkowy interfejs audio z najwyższej półki. Doskonały do studia produkcyjnego (w tym oczywiście domowego), posiada dwa przedwzmacniacze mikrofonowe Unison. I co najważniejsze, daje dostęp do legendarnych wtyczek Universal Audio. ❤️
Interfejsy audio z serii Apollo Twin znajdziesz w Studio C i D Szkoły Muzyki Nowoczesnej.
c) ODSŁUCH
EVE Audio SC207
Koszt: około 2400 zł x 2 sztuki
Tu mała uwaga. Pamiętaj, że rozmiar monitorów studyjnych jest uzależniony od gabarytów pomieszczenia, w których się znajdują. Nie ma sensu kupować 7-mio calowych monitorów, jeśli Twoja kanciapa producencka ma 3×3 m. Więcej o monitorach znajdziesz oczywiście w artykule “Monitory studyjne na początek“.
Eve Audio SC208 posłuchasz w Studio C Szkoły Muzyki Nowoczesnej.
d) DODATKI
Okej, pora zaszaleć! Więc widzimy to tak:
Ableton Push 3. Najbardziej wszechstronny kontroler do Ableton Live. Pierwszy raz jednak może działać w pełni autonomicznie, bez komputera. Stąd cena. (około 4500 zł).
Novation Bass Station II. Monofoniczny syntezator analogowy. Kompaktowy, funkcjonalny. Wykręcisz własne brzmienie, stworzysz techenkowy pattern arepggiatorem, ale i dograsz syntezatorowy, hip hopowy bas. (około 1700 zł)
Arturia Drumbrute Impact. Analogowy automat perkusyjny, idealny do live’ów. Ogromne możliwości, mały rozmiar. (około 1200 zł)
Arturia PolyBrute 12. Najnowszy, potężny syntezator od firmy Arturia. Z resztą zrobiliśmy na jej temat cały artykuł oraz odcinek na SMNTv, zapraszamy!
Dobra, pośmialiśmy się, ale puenta artykułu będzie całkiem na poważnie.
Pamiętaj, że to nie sprzęt czyni producenta dobrym.
Absolutnie wszystko siedzi w Twojej głowie i nawet sprzęt Buwebała nie pomoże, jeśli nie ma w niej pomysłów.
A jeśli jest ich sporo i brakuje Ci tylko narzędzi – ściągaj Reapera lub jeden z innych darmowych DAW’ów, o których pisaliśmy w innym artykule.
A najlepiej? To proste! Zapisz się do SMN i korzystaj z opisanego sprzętu i oprogramowania przez cały tydzień w pracowniach i studiach muzycznych. Do zobaczenia!
Comment (1)