JAKI SPRZĘT NA START? CZĘŚĆ 1/2

3120 Views0 Comments

JAKI SPRZĘT NA START?


Część 1/2

Sprzęt na start. Wielu początkujących producentów muzycznych zastanawia się, jaki wybrać? Na czym rozpocząć tworzenie muzyki? Ludzie z branży polecają wyłącznie sprzęt topowych marek, który często kosztuje bardzo dużo pieniędzy… Ale czy na pewno to wszystko jest potrzebne od razu? ?

Na pewno pamiętasz ten moment kiedy zapytałeś starszego stażem kolegi, jaki sprzęt na start może polecić. Oczywiście usłyszałeś odpowiedź, która nie mówiła Ci kompletnie nic: TO ZALEŻY CO CHCESZ ROBIĆ.

Przecież skoro rozpoczynamy, to nie mamy pojęcia, co do końca chcemy robić. ?
Spokojnie. To normalne i oczywiste. Pomożemy.

CZEGO BĘDZIEMY SZUKAĆ?

Ogromnym atutem SMN jest to, że posiadamy sprzęt z każdej finansowej półki. Dzięki temu nasi słuchacze mogą zaznajomić się z tanimi, kompaktowymi klawiaturkami midi w sali komputerowej, podstawowym wyposażeniem w pracowniach muzycznych i zaawansowanym oraz najwyższej jakości sprzętem w studiach muzycznych A, B, C, D.

Dlatego zrobimy sobie wycieczkę. Rozeznamy się w szkolnym sprzęcie i spróbujemy go dobrać do potrzeb kilku typów aspirujących producentów.

Nasz rynsztunek podzieliliśmy na 4 kategorie: DAW, INTERFEJS, ODSŁUCH i DODATKI.

DAW, czyli Digital Audio Workstation. Twoje wirtualne studio, stacja robocza. To przede wszystkim mózg Twojego studia muzycznego. To w nim będą powstawać wszystkie dzieła.

INTERFACE (ang. międzymordzie ?) – serce Twojego domowego studia. Za jego pomocą będziesz nagrywać wszystkie instrumenty i na przykład, kontrolować poziomy sygnałów.

ODSŁUCH – uszy studia. Monitory studyjne lub słuchawki (wyrzuć z biurka te piętnastoletnie biedalogitechy, już teraz, SERIO).

DODATKI – ręce i nogi studia. Przeżyjesz bez nich, chociaż posiadanie ich znacznie ułatwia pracę.

Uzbrajając się w poszczególne elementy studyjne, musisz pamiętać o jednej zasadzie: Twoje domowe studio jest tak dobre, jak jego najsłabszy element. Z pewnością nic nie dadzą tysiące złotych przeznaczone na interfejs, analogowe kompresory czy equalizery, jeśli zamiast czytelnych i neutralnie grających monitorów studyjnych sprawisz sobie od znajomego tzw. “kolumny z fajnym basem”. Albo jeszcze gorzej, nie wyrzucisz biedalogitechów. (no wywal je, pliz!)

Nie doliczamy kosztu komputera. Czytając ten tekst, prawdopodobnie z niego korzystasz. A jeśli korzystasz ze smartfona, to raczej stać Cię także na komputer.

POZIOM EASY

TURBOLOWBUDGED ABSOLUTE BEGINNING MUSIC PRODUCER

Zaczynasz. To początek drogi. Nie wiesz ile potrzeba Ci pieniędzy; wiesz tylko, że masz mało. Nie ma problemu – też tak zaczynaliśmy.

a) Zainstaluj DAW Cockos Reaper. Przede wszystkim, jest darmowy (w celach edukacyjnych). Ale! Wcale nie jest przez to gorszy. To naprawdę bardzo rozbudowane, funkcjonalne i zaawansowane narzędzie. Jego obsługi uczymy kompleksowo na przedmiocie “Cockos Reaper” na kierunku Produkcja Muzyczna w SMN.

b) Scarlett Solo. Bardzo prosty w obsłudze, skromny interfejs z wszystkimi podstawowymi funkcjami. Nagrasz wokal, instrument, wysterujesz gain’y, a także podepniesz monitory. Z całą pewnością ma wszystko, czego trzeba na początek.
Znajdziesz go w SK.
Koszt: około 500zł.
Alternatywa: Presonus Audiobox iOne, Behringer UMC22

c) Audio-Technica ATH-M40x. Dobrze brzmiące słuchawki za przystępną cenę.
Na tym etapie odradzamy kupowanie zestawu głośnikowego. Naszym zdaniem nie ma sensu wydawać pieniędzy na “monitory” w cenie 500/600 zł za parę. Oczywiście, ktoś może uważać inaczej. Życzymy miłego odsłuchu.
Znajdziesz je w Studio A, ST B, ST C, ST D.
Koszt: około 350zł.
Alternatywa: AKG K361, AKG K240 Studio (55 Ohm), Sennheiser HD 200 PRO.

d) Launcheky Mini Mk2. Podstawowa, dwuoktawowa klawiatura sterująca. 25 klawiszy, 16 padów, 8 gałek. Z pewnością wykręcisz każde brzmienie, zagrasz rytm, dograsz każdą melodię. Co prawda nie jest to Ableton Push, chociaż na początek niewątpliwie wystarczy. Co więcej, warto ją zostawić nawet po apgrejdzie studia, ponieważ jest bardzo kompaktowa.
Koszt: około 500zł. Znajdziesz ją w SK i PM1, PM2, PM3.
Alternatywa: Alesis VMini, AKAI LPK25.

POZIOM MEDIUM 1

AVARAGEOGARNIETY YOUNG MUSIC PRODUCER TYPE 1

W związku z tym, że uzbierałeś trochę więcej kasy, możemy działać dalej. Wydaje się, że jesteś już trochę rozeznany w temacie. Rozróżniasz equalizer od kompresora i input od outputu. Prawdopodobnie jeszcze czasem Ci się myli treshold z knee, ale spoko. To szybko minie.

a) Cockor Reaper. Działamy dalej na Reaperze, żeby było tanio.

b) Focusrite Scarlett 6i6 2 i 2 3rd Gen. Trochę bardziej rozbudowana wersja Scarlett Solo. Więcej wejść, to więcej możliwości. Już nie musisz wybierać, czy chcesz najpierw nagrać wokal czy gitarę. Why not both?
Znajdziesz go w PM1, PM2, PM3 w SMN.
Koszt: ok. 1000zł
Alternatywa: MOTU M2, PreSonus Studio 68c.

c) KRK RP5 G3. Godne uwagi budżetowe monitory, od których zaczynało baaaardzo wielu producentów. Popularne również ze względu na niewątpliwie estetyczne wykonanie.
Znajdziesz je w PM1, PM2 i PM3 w SMN.
Koszt: ok. 1400zł za parę.
Alternatywa: Yamaha HS5, PreSonus Eris E5 XT, Tannoy REVEAL 502.

d) M-AUDIO KEYSTATION 49 III. Podstawowa klawiatura sterująca, wyposażona w 49 czułych klawiszy, kilka przycisków nawigacyjnych i koła pitch Bend / modulation. Na tym etapie z pewnością da radę.
Znajdują się w SW1 i SW2.
Koszt: ok. 400 zł.
Alternatywa: Nektar Impact GX49, Alesis Q49 MKII.

 

 

(Druga część artykułu już w przyszłym tygodniu na Blogu SMN.)

Marcin Szuster

Leave your thought