Interfejs audio. Co na start?
Interfejs audio. Co na start?
Czym jest interfejs audio? Czy jest niezbędny do tworzenia muzyki? Na jaki interfejs audio najlepiej się zdecydować na początek i dlaczego jest to Focusrite Scarlett? Czy muszę od razu kupować sprzęt za 2000 zł?
Spokojnie! Pomożemy Ci wybrać taki interfejs audio, na który będzie Cię stać i spełni swoją rolę. Przepłacanie i kupowanie najdroższego sprzętu z największymi możliwościami na samym początku też nie jest dobrym pomysłem.
Interfejs audio. Czym jest?
Interfejs audio to urządzenie, dzięki któremu połączysz swoje źródło dźwięku z komputerem, na którym zarejestrujesz dźwięk. Nie da się podłączyć mikrofonu bezpośrednio do komputera (wyjątek stanowią mikrofony USB). Ponadto, interfejsy audio umożliwiają kontrolę sygnału wejściowego (gain), wyjściowego, posiadają phantom i inne funkcje, które omawiamy dalej.
W skrócie, interfejs audio przekształca analogowy sygnał dźwiękowy na sygnał cyfrowy. Konwertuje rownież sygnał z cyfrowego na analogowy, który później słyszysz w monitorach lub głośnikach.
Interfejs audio jest tak stworzony, by zminimalizować ilość szumów i zniekształceń. A zatem, im lepszy interfejs, tym lepsza jakość przesyłu danych, mniejsza ilość szumów i zniekształceń, oraz mniejsza latencja.
Funkcje interfejsu audio. Do czego służy interfejs?
Interfejs audio nie bez powodu jest powszechnie nazywany „sercem studia”. Posiada liczne wejścia i wyjścia, dzięki czemu podłączymy do niego od mikrofonów (XLR), przez gitarę elektryczną (TRS) aż po gramofon (RCA). Posiada również wyjścia, które umożliwią podpięcie słuchawek lub monitorów studyjnych.
Standardowo, interfejs audio posiada gałki lub kontrolery odpowiadające za wzmocnienie poziomu wejściowego (oznaczone jako input, gain) oraz poziomu wyjściowego (nazywane: monitor, output, out).
Za pomocą “input” lub “gain” kontrolujemy poziom nagrywanego sygnału. Nie może być zbyt wysoki – wówczas sygnał będzie przesterowany. Nie może również być zbyt niski – wtedy zbyt cicho nagrany wokal może się zgubić na tle szumów, które występują zawsze podczas nagrań. Na etapie miksu, podniesienie poziomu wokalu (na przykład za pomocą kompresora) spowoduje również wzmocnienie nagranego szumu. Zatem, nagrywany sygnał nie może być wysterowany ani zbyt mocno, ani zbyt słabo.
Poziom wyjścia natomiast, to wartość mierząca natężenie sygnału audio opuszczającego nasz interfejs. Innymi słowy: popularna gałka “volume” 🙂 która nie wpływa na jakość nagrania sygnału. Tak więc, jeśli nagrywasz znajomego w swoim “pokojowym studio”, jeśli będzie chciał słyszeć się głośniej w swoich słuchawkach, operujesz gałką “output”, nie “gain”.
Standardowy interfejs audio posiada również funkcję +48V, phantom. Jest to dodatkowe zasilenie, na przykład niezbędne przy korzystaniu z mikrofonów pojemnościowych.
Wejście instrumentalne i liniowe. Jaka jest różnica?
Ostatnim podstawowym przyciskiem na interfejsie jest przełącznik wejścia instrumentalnego i liniowego.
Wejście instrumentalne (oznaczane czasem jako „Hi-Z”), jest dostosowane do bezpośredniego podłączenia instrumentów muzycznych, które generują sygnał o wyższym poziomie niż mikrofony, ale niższym niż standardowe urządzenia liniowe. Czyli do niego podłączasz gitarę elektryczną i gitarę basową.
Natomiast wejście liniowe jest przystosowane do przyjmowania sygnałów z różnych urządzeń audio (np. mikserów, odtwarzaczy CD), które mają czysty, silny sygnał audio i nie potrzebują dodatkowego wzmocnienia. Przykładowo: sygnał z gramofonów, CD-playerów, syntezatorów, samplerów i wszelkich innych instrumentów elektronicznych.
Warto wspomnieć, że oba wejścia – liniowe i instrumentalne – często mają na interfejsach to samo gniazdo TRS. Łatwo jednak można się przełączać między wejściem instrumentalnym a liniowym, naciskając przycisk “HI-Z” na interfejsie.
Interfejsy zazwyczaj posiadają kilka torów odsłuchowych, dzięki czemu możemy podpiąć i skonfigurować kilka różnych odsłuchów z jednej linii wejściowej. Po co? Na przykład, podczas nagrywania w domowych warunkach małego zespołu, aby każdy z muzyków życzy sobie mieć inaczej skonfigurowany odsłuch.
Jakiego interfejsu audio potrzebuję?
Raper, wokalista, wokalistka
Śpiewasz, rapujesz. Potrzebujesz jednego wejścia mikrofonowego, żeby móc się samodzielnie nagrywać w pokoju. Na początek w zupełności wystarczy Ci Focusrite Scarlett Solo lub Arturia MiniFuse 1, z pojedynczym wejściem mikrofonowym. Koszt: około 500 zł.
Muzyk
Jesteś muzykiem. Skoro tak, to doskonale wiesz, że każdy instrument muzyczny ma swoją specyfikę. To odnosi się również do rejestracji jego sygnału. Inaczej nagrasz skrzypce (na przykład na dwa mikrofony), a inaczej gitarę (jeden mikrofon, jedno wejście liniowe). Można jednak przypuszczać, że przydadzą Ci się dwa wejścia mikrofonowe. W tym przypadku warto zaopatrzeć się w interfejs z dwoma wejściami mikrofonowymi i dwoma instrumentalnymi, na przykład Focusrite Scarlett 4i4 lub Arturia MiniFuse 2.
Producent muzyczny z kilkoma bitmaszynami, synthami
Jako producent lub beatmaker, na pewno będziesz chciał wypuszczać sygnał z kilku swoich syntezatorów jednocześnie. Albo na przykład, będziesz potrzebował zgrać swój bit życia z MPC w osobnych ścieżkach audio. Do tego, jako producent, NA PEWNO zaczniesz nagrywać kolegów. Uwierz nam, to zawsze tak działa. 🙂 Przyda Ci się zapas wejść, gdyż nigdy nie wiadomo, z czym do Ciebie przyjdą. Jednak w zależności od Twojego setupu, proponujemy Focusrite Scarlett 4i4, Arturia MiniFuse 4 lub Focusrite Scarlett 8i6.
Realizator sesji nagraniowej
A może masz już pewne doświadczenie i chciałbyś zrealizować cały swój zespół? Do tego będziesz potrzebował większej liczby wejść… Najlepszym wyborem będzie Focusrite Scarlett 18i8, Focusrite Scarlett 18i20 lub… Arturia AudioFuse 16Rig. Tak potężny interfejs audio umożliwia rejestrację 18 lub 16 sygnałów audio jednocześnie!
Podsumowanie
Podsumowując, mamy nadzieję, że wszystko jasne! Wiesz już do czego służy interfejs audio, zaznajomiłeś się z jego podstawowymi funkcjami. Wytłumaczyliśmy Ci podstawowe różnice w budżetowych modelach firmy Focusrite. Teraz już tylko wybór i możesz rozpoczynać nagrywanie!
Warto jednak podkreślić, że warto samodzielnie zetknąć się każdym z urządzeniem przed dokonaniem kupna. Zachęcamy do zapisania się na Przestrzeni Kreatywnej Szkoły Muzyki Nowoczesnej, abyś samodzielnie mógł przetestować sprzęt i sprawdzić, czego tak naprawdę szukasz!