Arturia Polybrute 12. Game-changer syntezy?

180 Views0 Comments

Arturia Polybrute 12. Game-changer wśród syntezatorów?

Arturia Polybrute 12, najnowszy syntezator firmy Arturia, szturmem wdał się na rynek. Odświeżony design, większa funkcjonalność i nowe możliwości w stosunku do swojego poprzednika, Arturia Polybrute z 2020 to dopiero początek. Czym zaskoczy nas nowy instrument Arturii? I czy naprawdę jest gamę-changerem?

Arturia Polybrute 12, źródło: https://www.arturia.com/

Jeden syntezator, dwanaście głosów

Tego jeszcze nie było! Arturia Polybrute 12 potrafi wydobyć z siebie aż 12 głosów jednocześnie, czyli dwa razy więcej w stosunku do Arturia Polybrute z 2020 roku. To daje niesamowicie ogromne możliwości. Obecnie ma na rynku niewielu konkurentów. Jest to jeden z niewielu analogowych syntezatorów, który może wydobyć z siebie taką liczbę głosów w tym samym momencie.

Fajny ten FullTouch MPE, ale o co w tym chodzi?

Arturia Polybrute 12, źródło: https://www.arturia.com/

Syntezator Arturii reklamuje się technologią FullTouch MPE, ale co to tak naprawdę znaczy? Otóż technologia FullTouch MPE (Multidimensional Polyphonic Expression) pozwala na jeszcze większą kontrolę instrumentów elektronicznych, zbliżając ich feeling do instrumentów akustycznych. W jaki sposób? Każdy z klawiszy Arturia Polybrute 12 jest uzbrojony we własne, indywidualne sensory, dzięki czemu przesyła szereg danych z każdym komunikatem. Są to: Strike, Glide, Slide, Press I Lift.

Na stronie „Estrady i studio” czytamy: „Strike to po szybkość uderzenia w klawisz, czyli velocity; Glide to odstrajanie; Press to nic innego jak aftertouch, czyli docisk wciśniętego klawisza; Lift to szybkość zwolnienia klawisza, niekiedy określana jako release aftertouch; a Slide z kolei to sygnał modulacji, podobny w działaniu do kółka na standardowej klawiaturze.

Technologia MPE umożliwia wysyłanie komunikatów przez każdy klawisz niezależnie. Przykładowo: w klasycznych klawiaturach, użycie pitch wheel’a powoduje zniekształcenie wszystkich dźwięków wydobywanych z instrumentu. Za to np. mocne uderzenie w któregoś z klawiszy w trakcie trwania akordu, w systemie MPE spowoduje odtworzenie tylko tej konkretnej nuty z mocnym atakiem. Nie wpływa to na atak pozostałych nut w akordzie!

Intuicyjne łącznie barw: Morphee Pad

Morphee Pad, Arturia Polybrute 12, źródło: https://www.arturia.com/

Niemniej ważną cechą wyróżniającą Arturia Polybrute 12 spośród innych syntezatorów na rynku, jest perła wśród możliwości urządzeń Arturii – technologia morphingu.

Morphing umożliwia niezwykle szybkie i płynne łączenie ze sobą dwóch stworzonych wcześniej barw. Wystarczy ustawić knob „morph” maksymalnie w lewo, zagrać kilka dźwięków pierwszą preferowaną barwą A, następnie ustawić knoba maksymalnie w prawo i zmienić ustawienia dla barwy B. Syntezator zapamięta oba ustawienia i knobem „morph” subtelnie przechodzi z jednej A do B.

To jednak jeszcze nie wszystko! Dzięki dotykowemu Morphee Pad’owi, kontrola brzmienia wybranych barw A i B jest jeszcze bardziej przyjemna i intuicyjna. Wszystko odbywa się za pomocą dotyku palca po Morphee Pad. O ile knob „morph” kontroluje stosunek wybranych barw na prostej współrzędnej XY, Morphee Pad zaburza ten porządek, dodatkowo oferując płaszczyznę „Z”. Cio więcej, umożliwia ona kontrolę obwiedni barwy wyjściowej poprzez siłę nacisku na Morphee Pad.

Wniosek? Chyba nikt nie stworzył bardziej interaktywnego syntezatora!

Last, but not least: Ribbon strip, matrix oraz Polybrute Connect

Polybrute Connect, źródło: https://www.arturia.com/

Arturia Polybrute oferuje szereg innych rozwiązań, niespotykanych nigdzie indziej. Interaktywny Ribbon Strip (dotykowy pasek nad klawiszami, któremu możemy przypisać dowolną funkcję), matryca do programowania modulacji brzmień czy w końcu aplikacja Polybrute Connect. Ta ostatnia jest szczególnie interesująca. Bezproblemowa integracja z instrumentem oferuje oczywiście zaimplementowanie jej w formie w dowolnym DAW-ie. Sama aplikacja daje nam nieograniczone możliwości – warto poświęcić jej więcej uwagi!

Specyfikacja syntezatora Arturia Polybrute 12

  • 12-głosowy polifoniczny syntezator analogowy z możliwościami morphingu
  • 61-klawiszowa, wrażliwa na velocity z technologią FullTouch MPE
  • Dwa oscylatory analogowe
  • Generator szumu z ciągłym kolorem szumu
  • Oscylator i mikser szumów z routingiem filtrów
  • Wielotrybowy filtr Steiner-Parker 12dB
  • Filtr dolnoprzepustowy drabinkowy 24dB z Drivem
  • Filtr FM z modulacją oscylatora lub szumu FM
  • Trzy generatory obwiedni
  • Trzy LFO
  • Rejestrator zmiany parametrów
  • Trzy sloty efektów cyfrowych
  • Matryca modulacyjna 12×32 z maksymalnie 32 miejscami docelowymi i 64 połączeniami
  • 64-krokowy sekwencer polifoniczny
  • Wyświetlacz OLED
  • 768 miejsc na presety i ulepszona biblioteka fabryczna z 480 presetami fabrycznymi
  • Kontroler wstęgowy
  • Kontroler Morphée XYZ
  • Wyjścia główne stereo
  • Wejście i wyjście sync
  • Wejścia na pedały: jeden pedał sustain + dwa pedały ekspresji
  • Interfejsy MIDI i USB
  • Aplikacja kontrolna PolyBrute Connect
  • Wymiary: 972 x 380 x 157mm
  • Waga: 22,8 kg

Czy Arturia Polybrute 12 spełnia nasze oczekiwania? Jak najbardziej. Czy zatem, Arturia Polybrute 12 jest tytułowym gamę changerem? Jeszcze jak! Podsumowując warto wspomnieć, że część stockowych brzmień tego niesamowitego syntezatora stworzył… nasz SMN-owy nauczyciel syntezy, Kuba Sojka! Na koniec posłuchajmy zatem, co on sam ma do powiedzenia na temat nowego syntezatora Arturii.

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
Click outside to hide the comparison bar
Compare